søndag den 4. maj 2014

Grove hvedeknopper

Jeg arbejder i en bank og har derfor altid sent fri om torsdagen og det samme har min mand, så torsdag gælder det om at lave nem aftensmad, så der også bliver tid til andet end madlavning. Skulle jeg bestemme, så spiste vi rugbrød hver torsdag, men det er vi ikke helt enige om...

Men der er dog en torsdag om året, hvor vi godt kan få kold mad og det er torsdag før St. Bededag, hvor man skal have hvedeknopper til aftenskaffen. Vi synes, det er lidt meget først at få aftensmad og bagefter at skulle have store boller med pålæg, så derfor spiser vi det bare som vores aftensmad.

Sådan noget hvidt brød, der er jo ikke rigtig aftensmad, tænker du? Og du har helt ret! Men jeg synes, nu at det er OK en gang om året (og så er jeg i øvrigt ikke så fanatisk, når der kommer til sund mad - jeg synes, der skal være plads til lidt af det hele).

I år har jeg bagt hvedeknopper på forhånd, som jeg fryser ned. Det er en ret stor portion og vi spiser ikke dem alle aftenen før St. Bededag, men de smager også dejligt til en kop the en anden dag.

Jeg har kommet lidt groft mel i knopperne (ikke alt for meget) og masser af lækkert kardemomme. Jeg overvejede citronskal - men tænkte, at jeg ville få klager fra familien!

Jeg har brugt Claus Meyers opskrift, men har ændret nogle få ting. Blandt andet har jeg, som nævnt brugt groft mel og har tilsat lidt mindre mel til dejen, da jeg syntes at dejen blev ret tør. Jeg har også kun brugt 1 æg (jeg havde ikke flere..) og har brug lidt mere mælk og lidt mindre vand end i den oprindelige opskrift.

Projektet starter dagen før knopperne skal bages med at man laver en fordej - det kan sagtens undværes, men det er nemt og det gør noget godt for smagen, så und dig selv at prøve.

Hvedeknopper 20 stk.

1 1/2 dl lunkent vand
3 1/2 dl lunkent mælk
20 g gær
2 tsk salt
50 g rørsukker (eller bare alm. sukker)
1 æg
50 g smør
8-10 kardemommekapsler (eller 1 tsk stødt kardemomme)
100 g fuldkornsmel (hvede, spelt eller hvad du har i skuffen)
8-900 g hvedemel

Fordej
200 g mel
2 dl vand
10 g gær 

Start dagen før med at røre fordejen sammen.
Stil dejen på køl i 24 timer.

Næste dag:
Smelt smør i en gryde over svag varme. Tilsæt mælk og kardemommekapsler (knus dem let inden). Lun til det er håndvarmt.

Rør imens gæren i lunkent vand. Tilsæt mælk og smør (sigt det, så ikke kapslerne kommer med i dejen).

Tilsæt fordejen.

Tilsæt salt, sukker, æg, og ca. 2/3 af melet.

Rør dejen grundet igennem (gerne på en røremaskine) og tilsæt efterhånden det sidste mel.

Når dejen er glat og smidig, sættes den til hævning i 2 timer ved stuetemperatur.

Når dejen er færdighævet, vendes den ud på et meldrysset bord, æltes let til den er smidig og deles i 4 stykker. Hvert stykke trilles til en tyk pølse, som deles i fem lige store stykker. Tril stykkerne til boller og sæt dem på i en bradepande på bagepapir.

Bollerne skal sættes tæt, men uden at røre hinanden.

Gentag med resten af dejen.

Bollerne efterhæver nu i 1-2 timer indtil de er hævet så meget at bollerne rører hinanden.

Herefter bages bollerne i 15-18 min ved 200 grader (ikke varmluft).

Tag de færdigbagte boller ud af ovnen og lad dem køle af på en bagerist.

Når de skal spises, flækkes de og ristes i ovnen ved 200 grader i 5-6 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!