mandag den 7. januar 2013

Semi-grove burgerboller

Søndag aften fik vi hjemmelavede burgere. Det er én af vores favoritter, som også tit er sådan lidt hovsamad, da det er nemt at snuppe en pose burgerboller og noget hakket oksekød i Brugsen.

Men i dag havde jeg bare lidt bedre tid og overskud, så derfor bagte jeg selv burgerboller, delvist efter en opskrift fundet på DR's hjemmeside fra Annemad (Anne Hjernøe er én af mine helt store madhelte ;o). Jeg syntes, at det skulle være en smule sundt, så jeg tilsatte lidt fuldkornsspeltmel, men ellers fulgte jeg opskriften.



Burgerboller

1,5 dl mælk
1 dl vand
30 g gær
1 spsk. honning
1 æg
1 spsk. salt
3 spsk. smeltet let afkølet smør - jeg kunne godt finde på at bruge flydende margarine, hvis ikke jeg lige havde smør.
125 g fuldkornsspelt (eller andet groft mel)
ca. 375 g hvedemel

Lun mælk og vand sammen. Rør gæren ud i væsken og tilsæt æg, honning, salt og det smeltede smør. Rør fuldkornsmelet i dejen og tilsæt hvedemel lidt af gangen. Dejen skal være sammenhængende, men klistret. Hæver på køkkenbordet i 1½-2 timer, hvorefter der rives små klatter af dejen, som kommes på en bageplade med bagepapir. "Klatterne" bredes ud til flade, runde boller med fingrene - et godt trick er at have en skål med koldt vand stående til at dyppe fingrene i.
Efterhæver i 40-45 min. Pensles med æg og drysses med sesam.
Bages i 10-14 min ved 220 grader.



De er rigtig gode - er bløde og med god smag. Det er ikke sidste gang, jeg har bagt dem!
Børnene havde burgerboller med på madpakke i dag og lød begge ganske tilfredse, så det kan nemt blive en ny favorit her hos os. Selv manden syntes, at de var gode - se det er store sager!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!