tirsdag den 28. maj 2013

Brunchboller med spelt og kærnemælk

Jeg var lidt i panik i dag. Fryseren var tømt for tebasser og jeg havde ikke tid til at bage nogle nye.


 

Egentlig havde jeg tænkt, at jeg lige kunne bage et par franskbrød, så jeg tog udgangspunkt i opskriften på fletfranskbrød, men i stedet endte jeg med boller. Jeg havde også noget kærnemælk, der skulle bruges, så det kom også i dejen.

Jeg gik på opdagelse i mine køkkenskuffer og fandt både speltgryn og fuldkornsspeltmel, som jeg kom i dejen. Jeg brugte kold væske, da jeg vidste at dejen skulle stå i lang tid på køkkenbordet, fordi vi lige skulle spise aftensmad og spinne, inden jeg havde tid til at bage dem og jeg bare ikke gad skrabe dej af køkkenbordet ;).

Bollerne er saftige og har rigtig lækker smag. Og så er det altså bare nemt.
 
Speltboller med kærnemælk 18-20 stk

50 g gær
6 dl kærnemælk
1 dl vand
2 spsk fl. margarine 
1 spsk honning
2 tsk salt
75 g speltflager
250 g fuldkornsspeltmel
650-700 g hvedemel (speltmel)

Rør gæren ud i koldt vand.
Tilsæt kærnemælk, fedtstof, honning, salt og speltgryn.
Tilsæt speltmel og ca. 600 g hvedemel.
Rør dejen sammen og tilsæt mere mel efterhånden. Dejen skal være galt og smidig. Må hellere være lidt for klistret end for tør, men det er ikke en våd dej.
 
Hæver 3 timer på køkkenbordet
 
Hæld dejen ud på et meldrysset bord. Fold dejen ind over sig selv 5-6 gange. Skær dejen i passende stykker og kom dem på en bageplade med bagepapir.

Tænd ovnen på 225 grader og kom bollerne i ovnen, når den er varm.
Bager 15-18 min ved 225 grader.

Tilsidst lige et lille stemningsbillede fra min have...skønt, at det endeligt er forår :o)

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!