torsdag den 17. oktober 2013

Langt om længe....græskarkage!

Jeg ved godt, at jeg for snart længe siden lagde billeder af græskarkage op på Facebook og lovede en opskrift - og jeg er rigtig ked af, at jeg ikke har fået gjort noget ved det. Har kun dårlige undskyldninger...kunne ikke finde billederne, kunne ikke huske, hvor opskrifterne stammer fra, har ikke haft tid....Men nu - nu kommer opskriften altså på kagen og snart kommer opskriften også på brødet.



Jeg har også tusind (ej okay, måske ikke tusind, men i hvert fald rigtig mange) opskrifter på lager, som jeg skal have skrevet indlæg på. Men tiden har det med at smuldre mellem fingrene på mig og jeg synes, at jeg er konstant bagud med alting. Og så var det altså lige bloggen, som bedst kunne vente.




Græskarkagen er bagt efter en opskrift på gulerodskage, som jeg også har på min blog. Gulerod er erstattet med græskar og kagen er pyntet med lidt sigtet flormelis og serveret med creme fraiche rørt med lidt sukker og nogle vaniliekorn. Kagen er svampet og har en dejlig varm og krydret smag. En rigtig efterårskage, som holder sig saftig i mange dage.

Græskarkage

3 æg
1 dl smagsneutral olie
450 g rørsukker
210 g mel
300 g groftrevet græskar
1 ½ tsk bagepulver
2 tsk kanel
1 tsk ingefær
½ tsk salt
revet skal af ½ appelsin

Skær græskaren i stykker og skræl den. Riv den groft.
Tænd ovnen på 190 grader.
Kom bagepapir i en springform.
Pisk æg og sukker lyst. Kom herefter olien i, mens der piskes ved lav hastighed.
Bland mel, krydderier og bagepulver. Bland i æggeblandingen sammen med salt.
Kom til sidst det revne græskar og den revne appelsinskal i dejen.
Kom dejen op i springformen.
Bages i ca. 60 min ved 190 grader.

Note:

Der kan evt. tilsættes græskarkerner til kagen, hvis man vil have lidt knas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!