søndag den 27. oktober 2013

Travlhed og surdejsbrød...

Efter en travl weekend, som startede fredag med middag på Brasserie B sammen med vores søde naboer og bagefter i Musikhuset og se Rune Klan og fortsatte lørdag med en kursusdag på Gråsten Landbrugsskole sammen med 260 af mine kollegaer, har jeg ærlig talt været lidt kvæstet i dag.

Men jeg er ikke særlig god til at sove længe, så da jeg vågnede kl. 8.00 i morges (kl. 7.00 efter vintertid), så tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne udnytte tiden, mens resten af familien sov, til at få indhentet lidt på bagefronten.

Jeg har siden sidste søndag haft en skål med dej stående i køleskabet, som jeg hver morgen har bagt boller af og hver aften har fyldt mere vand, mel, salt, honning, havregryn og hvad jeg ellers havde af melrester i. I dag var der så ca.200g dej tilbage, som var blevet rigtig lækker boblende og duftede skønt.


Dejresten brugte jeg til et par surdejsbrød, hvor jeg også brugte Amo's økologiske landhvedemel, som har en skøn hvedesmag og Urtekrams speltbageblanding, som jeg fandt i en rodekasse i Netto i fredags.



Resultatet er blevet et par rigtig lækre brød, med en blød krumme, en skøn hvedesmag og en sprød skorpe.


Surdejsbrød med speltbageblanding 2 stk.

10 g gær
5 dl koldt vand
1 dl A-38
200 g surdej (en dejrest)
100 g speltbageblanding fra Urtekram
1000-1200 g økologisk landhvedemel fra Amo
2 tsk. salt
1 spsk. honning

Start med at sætte speltbageblandingen i blød i kogende vand i 10 min. Jeg gjorde det kun i 3 min, som der står bag på posen, men så er der stadig nogle lidt hårde kerner i mellem og der er altså ikke så hyggeligt i et ellers blødt hvedebrød.

Rør gæren ud i det kolde vand. Tilsæt A-38, surdej (kan godt udelades - så skal der bare lidt mere gær i), salt, honning og bageblandingen. Tilsæt ca. 2/3 af melet.

Tilsæt melet lidt efter lidt, indtil dejen er glat og smidig.

Dette brød er nemmest at lave med en røremaskine, da dejen er tung og brødene bliver bedst, hvis det æltes i mindst 10 min.

Lad dejen hæve til dobbelt størrelse - 1-2- timer.

Vend dejen ud på et meldrysset bord. Del dejen i to. Form dejen til brød ved at folde dejen ind over sig selv og herefter på midten.



Sæt brødene på en bageplade dækket af bagepapir.

Efterhæver 1/2-1 time. Snit brødene med en skarp kniv og pensl dem med æg.

Bag brødene i 10 ved 225 grader og herefter i 20-25 min ved 190 grader. De er gennembagte, når de lyder hule, når man banker på dem.

Mine blev ikke helt gennembagte, fordi jeg havde haft boller i ovnen først ved 250 grader og ovnen derfor ikke nåede at køle ned, så skorpen blev hurtigt brun og jeg tog dem for tidligt ud, fordi jeg var bange for at de skulle brænde på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!