lørdag den 14. december 2013

Sandwichbrød

Manden min har givet mig en stor brødform. Måske er det et hint?

Min første forsøg i den nye brødform er et sandwichbrød. Et luftigt, hvidt brød med lidt knækkede hvedekerner.




Opskriften er fundet på Arlas hjemmeside, men jeg har ændret det en lille smule.


Sandwichbrød 1 stk.

½ dl. flydende margarine                            
3,5 dl. mælk                                                          
25 g gær                             
1 æg                             
2 tsk. groft salt                             
2 tsk. sukker                             
50 g knækkede hvedekerner
Ca. 600 g hvedemel
 
Sæt hvedekerner i blød i kogende vand.
 
Lun mælken.
 
Rør gæren ud i mælken.
 
Tilsæt margarine, æg, salt, sukker og hvedekerner.
 
Tilsæt 2/3 af melet og ælt sammen. Tilsæt resten af melet indtil dejen er glat og smidig, men ikke tør.
 
Lad dejen hæve i stuetemperatur i ca. 1½ time.
 
Når dejen er hævet til dobbelt størrelse, vendes den forsigtigt ud på et meldrysset bord.
 
Stræk og fold dejen let og form samtidigt dejen til en aflang pølse.
 
Kom dejen op i en stor brødform (3 liter).
 
Lad efterhæve i ½-1 time.
 
Brødet bages ved 200 grader i 30-40 min. Hvis du vil have et firkantet brød, så læg en bageplade ovenpå brødformen, så brødet ikke hæver ud af formen. Bagepladen kan tages af igen de sidste 10 min af bagetiden.
 
Når brødet er gennembagt, tages det ud af ovnen og afkøles på en bagerist.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!