søndag den 29. december 2013

Nytårsdessert

Nu når julen er godt overstået, så kan jeg begynde at tænke på desserten til nytårsaften - og det har jeg så gjort ;o)

Jeg har bestemt, at vi skal have en desserttallerken, som indeholder en rigtig lækker chokoladekage - kopieret og tyvstjålet fra dygtige Anne Au Chocolat - chokoladeballaden, som er lækker og syndig og propfyldt med gode sager.


Chokoladeballaden skal serveres med hjemmelavet vanilieis - efter en vildt lækker og nem opskrift, jeg har fået af en god veninde, der ligesom jeg, elsker desserter og søde sager.


Så skal der være en hurtig sorbet af jordbær og endeligt en lækker og luftig appelsinfromage.

Jeg glæder mig til at sætte tænderne i min nytårsdessert ;o)!

Opskrifterne følger her, sammen med lidt billeder af det af desserten, jeg allerede har lavet.

Jeg lover at tage et billede af det færdige resultat og lægge det op på bloggen, når alt er klart.

Chokoladeballade

200 g smør
200 g chokolade (jeg brugte 100 g 60% Callabaut og 100 g 67% Callabaut)
250 g lyst rørsukker
5 æg
1 spsk. mel

Tænd ovnen på 180 grader.


Smelt smørret ved svag varme.


Når smørret er smeltet, kommes den hakkede chokolade op i gryden og smeltes med ved svag varme.


Tilsæt sukker og let det smelte let sammen.


Slå æggene ud i en skål og pisk dem let sammen.

Tag gryden af varmen. Lad indholdet køle lidt af.


Tilsæt æggene lidt af gangen.


Sigt melet og vend det forsigtigt i.

Kom dejen op i en springform/tærteform foret med bagepapir.

Bag kagen i ca. 25 min. ved 180 grader varmluft. Kagen skal ikke være gennembagt.

Lad kagen køle helt af og pak den godt ind i film. Kagen kommes i køleskabet indtil dagen efter.

Vanilieis

1 ds. kondenseret mælk
½ dl. skummetmælk
½ l piskefløde
Vaniliekorn af 1 stang vanilie

Skrab kornene ud af vaniliestangen.


Bland kondenseret mælk og skummetmælk og kom vaniliekornene heri,

Pisk fløden til let skum.


Bland flødeskum og kondenseret mælk.


Hæld ismassen op i en plastbeholder og kom i fryseren i 4-5 timer.

Tip: Rør i isen hver halve time de første 2 timer, den er i fryseren - så krystalliserer den ikke.

Appelsinfromage

3 past. æggeblommer (= 1½ bæger)
3 past. æggehvider
3 blade husblas
75 g sukker
Saft og skal fra 1 -1½ appelsin

Det færdige resultat:



Læg husblassen i blød i koldt vand.


Pisk æggeblommerne med ca. halvdelen af sukkeret til de er lyse og luftige.


Pisk æggehviderne stive med resten af sukkeret.


Kom appelsinsaft og -skal op i en skål sammen med husblas, hvor vandet er knuget af. Lun forsigtigt appelsinsaften over vandbad, indtil husblassen er smeltet.

Kom appelsinsaft op til æggeblommerne og rør godt.


Vend forsigtigt æggeblommerne i de stiftpiskede æggehvider.

Kom appelsinfromagen op i en skål eller evt. en sprøjtepose, hvis den skal bruges som tilbehør til en chokoladekage, som her.

Nem jordbærsorbet

½ pose frosne jordbær
4-5 spsk. flormelis

Kom de frosne bær i en blender sammen med flormelis.

Blend til en ensartet massen

Kugles op og kommes på desserttallerknen.

Jordbærsorbet'en laves lige inden servering, da den smelter ret hurtigt og derfor ikke ville kunne kugles op. Det betyder ikke, at man ikke kan bruge den - når den er smeltet, så er det også en lækker frisk jordbærsauce, som smager rigtigt godt til creme brulee, is og panna cotta.

---ooo0ooo---
 
Hvad skal I have til dessert nytårsaften?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!