tirsdag den 26. februar 2013

Hjertesund mazarintærte

Min yndlings tankstationskage er uden sammenligning mazarinkage - jeg elsker at købe dem på tilbud og komme dem i fryseren og så spise dem inden de er tøet helt op...

Men så tænkte jeg, at det må jeg da også selv kunne lave, så jeg gik på jagt på nettet og her er mit første udkast.

Jeg tog udgangspunkt i en opskrift fra Hjerteforeningen, hvor indholdet af marcipan er meget højt. Til gengæld er der intet smør i. Jeg skar ned på mængden af flormelis, men fulgte ellers opskriften.


Kagen overtrak jeg med mørk chokolade, som jeg hakkede fint og kom oven på den varme kage.

Mazarintærten har en god smag af marcipan, men er ikke så svampet, som jeg kunne tænke mig.

Jeg har planer om at prøve flere opskrifter af, så jeg kan finde den ultimative opskrift på mazarintærte (eller må indse, at den fra tanken bare er bedst ;o)).

Mazarintærte

200 g skrællet kartoffel
300 g marcipan
100 g flormelis
1 dl mel
1 dl kartoffelmel
1 tsk bagepulver
3 små eller 2 store æg

50 g hakket mørk chokolade

Skær kartoflerne i små stykker og kog dem i usaltet vand indtil de er møre. Mos kartoflerne og lad dem køle af.
Smør en tærteform godt og tænd ovnen på 180 grader.
Del æggene i blommer og hvide. Pisk hviderne stive.
Kom kartoffelmos, marcipan og flormelis op i skål og rør det godt sammen (fx. i røremaskinen).  Kom æggeblommer i marcipanblandingen og rør godt.
Tilsæt mel, kartoffelmel og bagepulver og rør.
Vend herefter de stiftpiskede æggehvider i dejen.
Kom dejen op i den smurte tærteform og sæt kagen i ovnen. Bages i ca. 20 min - obs! den bliver ikke brun, så tag den ud, når den føles fast og en træpind kommer ren op.

Kom den hakkede mørke chokolade på den varme kage og bred den forsigtigt ud med en kniv eller en palet - min blev ikke så pæn, så jeg må vist øve mig lidt ;o)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!