søndag den 22. september 2013

Æblesæsonen er i gang!!

Så er det heldigvis igen blevet sæson for danske æbler og hvilken bedre anvendelse er der til et lækkert sødt/syrligt dansk æble end at komme det i en skøn æblekage bestående af en sandkagedej med malede hasselnødder, som jo også er indbegrebet af dansk efterår?



Jeg kan i hvert fald næsten ikke komme i tanke om en bedre måde...det skulle da lige være en lækker crumble pie, en gammeldags æblekage med fløde og makroner eller bare helt friske, skåret i både og serveret med kærlighed..

Som I nok kan høre, så er jeg forelsket i danske æbler og jeg benytter enhver lejlighed til at købe mig til store poser æbler, som ligger og dufter i hele mit hus - skønt!

Dagens æblekage er en sandkagedej med malede hasselnødder, hvor der er stukket tynde æblebåde ned i dejen. Dejen er smukt vanillie- og hasselnøddeprikket og er lækker svampet af æblerne.

Inden kagen kommes i ovnen, drysses den med lidt rørsukker, så overfladen bliver gylden og sprød - hold godt øje med kagen undervejs, da sukkeret godt kan blive brændt. Kagen kan evt. dækkes med et stykke stanniol.



Æblekage med hasselnødder

175 g blødt smør
250 g sukker
2 æg
175 g hvedemel
50 g fintmalede hasselnødder
1 tsk bagepulver

1½ spsk rørsukker
2 store danske æbler.


Tænd ovnen på 175 grader.
For en springform med bagepapir.

Skræl æblerne og skær dem i tynde både.

Rør sukker og smør godt sammen. Tilsæt æggene og pisk til massen bliver lysere.

Tilsæt mel, hasselnødder og bagepulver. Vend melet i dejen.

Kom dejen op i springformen.

Tryk æblebådene ned i dejen - dejen behøver ikke dække helt. Drys kagen med rørsukker.

Bag kagen i 35-45 min. Hvis den bliver for mørk pga. sukkeret, så dæk den med stanniol.

Nyd lun med kold fløde eller creme fraiche til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!