mandag den 16. september 2013

Sandkage med blommer og marcipan

Denne kage bagte jeg samme dag, som jeg lavede blommemarmelade. Min datter skulle spille fodboldstævne og jeg ville have en kage med til voksne og børn. Det endte så med, at det var børnene, der spiste den, men egentlig synes jeg, at det er en voksen kage, da den har et ret tykt lag af syrlig blommemarmelade.



Til selve sandkagedejen tilsatte jeg lidt marcipan. Det smagte ikke meget igennem, så det tror jeg, at jeg vil udelade det næste gang.

Grundopskriften på sandkage stammer fra "Kagedage" fra Hummingbird - jeg har lavet nogle få ændringer og så selvfølgelig tilsat blommemarmeladen.

Sandkage med blommer og marcipan

125 g smør
190 g sukker
140 g hvedemel
40 g revet marcipan
3 æg
1 tsk. bagepulver
½ tsk. stødt ingefær
100 g blommemarmelade

Fór en sandkageform med bagepapir.
Tænd ovnen på 170 grader.



Rør det blødgjorte smør med sukkeret.
Tilsæt revet marcipan.
Pisk æggene i, én af gangen.



Sigt mel, bagepulver og ingefær i dejen.

Kom ca. 2/3 af dejen i sandkageformen. Kom blommemarmeladen ovenpå og let rundt, så marmeladen bliver lidt fordelt i dejen.



Kom resten af dejen ovenpå.

Bag kagen i 50-60 til den er gennembagt og der ikke hænger dej ved, når du stikker i den med en træpind.

Kagen kan godt blive lidt mørk ovenpå - dæk den bare med stanniol de sidste 10-15 min af bagetiden.

Jeg fik ikke taget nogle billeder af, hvordan kagen så ud indeni, så det må I tænke jer til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!