mandag den 9. september 2013

Endnu en cheesecake

Efter successen med den sidste cheesecake (med jordbær), har jeg tumlet med ideen om, at lave en cheesecake, hvor bunden er lavet af chokoladekiks ala Oreos og fyldet er med lækre bær.





Det er blevet til denne cheesecake med bund af chokoladekiks og blåbærfyld. Fyldet er lækkert og cremet, men jeg synes ikke, at blåbærrene smager ret meget igennem. Derimod har bunden en ret kraftig chokoladesmag, som lidt overdøver den milde blåbærsmag. Jeg tror, at man skal bruge kraftigt smagende bær, som fx brombær og hindbær.

Men her får I opskriften - så kan I selv eksperimentere. Jeg er i hvert fald ikke færdig med at prøve forskellige cheesecakeopskrifter af!

Cheesecake med blåbær

Kiksebund:
200 g chokoladekiks, fx Oreos eller O2, som er en billigere udgave
75 g smeltet smør

Skrab fyldet ud af kiksene. Kom kiksene i en pose eller en foodprocessor og knus dem. Kom de knuste kiks i en skål.
Smelt smørret. Hæld det smeltede smør over de knuste kiks og bland det.

Kom kikseblandingen i en springform, hvor der er lagt bagepapir i bunden. Stil bunden på køl, mens du laver fyldet.

Blåbærfyld:
200 g blåbær (jeg brugte frosne)
180 g sukker
1 spsk. citronsaft
600 g flødeost
2 store æg

Kom blåbærrene i en gryde med 80 g af sukkeret og citronsaften. Bring i kog.
Lad simre i ca. 10 min til bærrene er bløde og væden er kogt ind til det halve.
Tag gryden af varmen og lad det køle af.



Tænd ovnen på 170 grader.

Kom flødeosten i en skål og rør det godt sammen med resten af sukkeret (100 g). Tilsæt æggene 1 af gangen og pisk med elpisker indimellem.

Hæld herefter blåbærrene i flødeosteblandingen. Jeg valgte at sigte blandingen, så der ikke kom hele bær i fyldet, men hvis du godt kan lide hele bær, så kom bare hele blandingen i. Min kage skulle bl.a, spises af børn, så derfor ville jeg
ikke have bærrene i.



Tag den kolde bund ud af køleskabet og hæld fyldet ovenpå.

Kom kagen i den varme ovn. Bages 40-50 min indtil den er stivnet i kanten, men stadig let "blævrende" i midten.

Køles ned og kommes i køleskabet i min. 2-3 timer og gerne natten over.

Kan pyntes med fx kold flødeskum eller flødeskum blandet op med creme fraiche.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!