søndag den 5. maj 2013

Syrligt-sød rabarber-crumble

Når det bliver forår og alting spirer frem, så får jeg cravings efter lækre rabarberkager. Desværre, så har jeg ikke selv rabarber i min have, så jeg er afhængig af, at jeg lige falder over friske rabarber, når jeg handler.

I dag havde vores lokale brugs skønne, røde og spænstige rabarber, så de måtte ned i min kurv og hjem i mit køkken.



Jeg havde ikke så god tid, så jeg lavede en hurtig rabarber-crumble.

Rabarber-crumble

1 bundt rabarber (500 g) renset og skåret i små tern ca. 1 cm.
2 spsk rørsukker
½ spsk vaniliesukker
1½ spsk kartoffelmel

Tænd ovnen på 200 grader og find din tærteform frem.

Skyl rabarberne og skær det grønne af. Skær den ud i stykker på ca 1 cm. Hvis stænglerne er meget tykke, så del dem en gang på langs, inden de skæres i stykker.



Kom rabarberne op i tærteformen.


Bland sukker, vaniliesukker og kartoffelmel og kom det over rabarberne.

Crumble

100 g mel
75 g rørsukker
50 g havregryn
75 g smør
50 g marcipan
1/4 tsk salt
½ tsk kardemomme

Bland mel, sukker, havregryn, salt og kardemomme i en skål. Skær smør og marcipan i mindre stykker og kom det op i skålen.

Brug fingrene til at smuldre smør og marcipan i dejen, indtil det har konsistens som havregryn og fordel dejen over over rabarberne.



Sæt kagen i ovnen og bag den i ca. 30 min, indtil overfladen er gylden og rabarberne er møde.



Spis den lune tærte med vanilieis eller creme fraiche.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!