lørdag den 30. november 2013

Mørkt, groft brød med øl

Et rigtigt mandebrød, som jeg har fundet inspiration til ved Alt for Damerne. I deres opskrift skulle der bruges 200 g surdej, men jeg har ikke haft gang i en surdej på det sidste og jeg havde lyst til at bage brødet nu, så jeg brugte lidt gær og lidt A-38 for at give brødet noget syrlighed.


Jeg brugte en mørk øl, hvilket også er med til at farve brødet. Men jeg tilsatte også ca. ½ tsk. madkulør - bare for farvens skyld.





Brødet er saftigt og har en rigtig lækker maltet smag. Det smager skønt med en skive ost eller pålæg på.

Mørkt brød med øl 2 stk.

15 g gær
4 dl lunkent vand
3 dl mørkt øl
1 dl A-38
1 spsk. salt
1 spsk. honning
50 g knækkede rugkerner
250 g rugmel
600-700 g hvedemel (måake lidt mere - der gik ged i min vægt undervejs...)

Evt. ½ tsk. madkulør

Sæt de knækkede rugkerner i blød. De dækkes blot med kogende vand.


Rør gæren ud i væsken (vand, øl og A-38).


Tilsæt salt, honning og rugmel.



Lad blandingen stå og samle sig på køkkenbordet i min. 1/2 time.

Tilsæt derefter 2/3 af hvedemelet. Rør godt.

Tilsæt herefter resten af hvedemelet, indtil dejen er glat og smidig. Dejen behøver ikke være fuldstændig fast, men skal slippe røreskålens sider.

Hvis du har en røremaskine, så lad dejen køre ved høj hastighed i 10-15 min. til den begynder at danne glutentråde.

Herefter skal dejen hæve i 2-3 timer ved stuetemperatur.

Når dejen er hævet til dobbelt størrelse, så drys dit køkkenbord med mel og vend forsigtigt dejen ud på bordet. Del dejen i to med en dejskraber eller en skarp kniv.

Spænd nu dejen op ved at trække og folde den. Til sidst formes dejen som to brød ved at folde dejen ind under sig selv, så de har en spændstig overflade.

Kom brødene over på en bageplade med bagepapir og lav tre dybe ridser på skrå i brødene. Drys med mel.



Lad brødene efterhæve ½-1 time.

Tænd ovnen på 230 grader - lad en bageplade varme op med ovnen og en bradepande stå i bunden.

Når ovnen er varm nok, træk forsigtigt brødene og bagepapiret over på den varme plade og kast hurtigt ½-3/4 dl koldt vand ind på den varme bradepande. Luk ovndøren hurtigt.

Brødet bages 35-40 min. Hvis brødet bliver meget mørkt ovenpå, så skru lidt ned for temperaturen undervejs, men det er vigtigt, at lade brødet bage længe nok.

Brødet er bagt, når det lyder hult, når du banker det under bunden.

Lad brødet køle af på en bagerist, inden du skærer af det.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!