onsdag den 11. december 2013

Crumbletærte med brombær

Her midt om vinteren med regn og rusk, så kan man godt komme til at længes efter sommer. Så er det skønt at have fryseren fyldt med lækre bær, så man hurtigt kan lave en lækker tærte.

I sommers brugte lillepigen og jeg en lun søndag eftermiddag med at være på brombærjagt i krat og buskads i udkanten af den lille by, hvor vi bor. Det er rigtig hyggeligt, at plukke brombær med børnene, men næste år husker vi lige at tage lange bukser på, for mine ben var revet til blods - de bedste og største brombær sidder nemlig altid længst væk ;o).



Crumbletærte med brombær

300-500 g frosne brombær
1 spsk. sukker
1 spsk. kartoffelmel

100 g mel
75 g sukker
30 g marcipan
75 g smør

Tænd ovnen på 200 grader.

Smør en tærteform.

Kom bærrene i tærteform. Bland sukker og kartoffelmel og drys det over brombærrene.


Kom mel og sukker i en skål.

Riv marcipanen ned i skålen.

Skær smørret i mindre stykker.

Og så - kom fingrene i skålen og smuldr dejen, indtil det minder om havregryn.


Herefter kommes dejen over bærrene.


Kommes i ovnen og bages ca. 30 min, indtil dejen er gylden og sprød.

---ooo0ooo---
 
Jeg elsker tærter med crumbledej - man kan lave dem med alle slags frugt og det er bare så nemt. Og så er man fri for at kæmpe med at rulle mørdej ud!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!